Om het eenvoudig te houden kan je stellen dat een 2takt rijdt op een mengsel van benzine met 2takt-olie (die instaat voor de smering van de zuiger) en die dus ook allebei verbrandt.
2takt motoren zijn vinniger, lichter, technisch simpeler en dus ook goedkoper in productie.
Bij 4takt motoren gebeurt de smering van de zuiger apart. Deze motoren rijden dus enkel op benzine. Deze zijn onderhoudsvriendelijk, gaan langer mee, zijn zuiniger en mileuvriendelijker.
- Op termijn zullen 2takt motoren waarschijnlijk verdwijnen vanwege milieunormen.
- Verwar 2takt scooters niet met 4takt als er een apart vak voor 2takt olie en benzine is, want deze brommers zorgen zelf voor de mengeling en zijn dus wel degelijk 2takt motoren.
- verwar "2 cilinder" en "4 cilinder" ook niet met 2takt (two stroke) en 4takt (four stroke). 2-takt of 4-takt heeft niks te maken met het aantal cilinders.